a
Blog
Social Media Het belang van merkconsistentie op social media

Het belang van merkconsistentie op social media

Als bedrijf is het belangrijk om consistent te zijn in je merkboodschap. Je merkidentiteit is ten slotte een belangrijk onderdeel van je bedrijf en vormt de basis voor de manier waarop mensen je merk zien. Maar wat betekent merkconsistentie eigenlijk en waarom is het zo belangrijk op sociale media?

Wat is merkconsistentie?

Merkconsistentie betekent dat je merkidentiteit overal hetzelfde is. Dit houdt in dat de visuele identiteit en de tone of voice van je merk consistent zijn op alle kanalen en platformen waarop je actief bent. Hierdoor ontstaat er een duidelijke herkenbaarheid en betrouwbaarheid bij je doelgroep, omdat ze weten wat ze van je kunnen verwachten.

Neem als voorbeeld Nike. Nike heeft een sterke merkidentiteit die consequent wordt toegepast op alle aspecten van het bedrijf; van productontwerp tot marketing en social media. Het “swoosh” logo van Nike is dan ook overal ter wereld bekend. Wie denkt dat Nike’s merkidentiteit ophoudt bij het iconische logo, heeft het mis. Het bedrijf heeft een compleet eigen stijlgids ontwikkeld die het gebruik van specifieke kleuren, lettertypen en beeldmateriaal voorschrijft om een consistente en herkenbare visuele identiteit te creëren. Ook hun slogan – “Just Do It” – is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit en wordt net als het logo consequent gebruikt in reclamecampagnes en op sociale media.

Foto: Pexels, jovan barretto

Waarom is merkconsistentie op social media eigenlijk zo belangrijk?

Social media is al lang niet meer weg te denken, inmiddels is het dan ook een groot en belangrijk onderdeel van het dagelijks leven van de meesten. Dit betekent dat sociale media ook een belangrijke rol spelen bij het opbouwen van je merkidentiteit en het bereiken van je doelgroep. Het is dan ook belangrijk om op social media consistent te zijn in je merkboodschap. Het zou toch gek zijn als jouw website en nieuwsbrief iets anders uitstralen en vertellen dan dat jouw social kanalen doen? Welke uitingen zouden jouw (potentiële) klanten dan moeten geloven?

Wanneer je merkidentiteit niet consistent is op social media, kan dit leiden tot verwarring bij je doelgroep. Of als je bijvoorbeeld op Instagram een andere huisstijl gebruikt dan op Facebook, kan dit ertoe leiden dat mensen denken dat het om verschillende bedrijven gaat. Hierdoor verlies je mogelijk potentiële klanten en vermindert het vertrouwen in je merk.

Consistente merkidentiteit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen

Consistentie in je merkboodschap zorgt ervoor dat mensen je merk herkennen en vertrouwen, ze weten waarvoor ze bij je terecht kunnen. Dit is vooral belangrijk op social media, waar mensen snel door hun feed scrollen en maar weinig tijd hebben om te beslissen of ze interesse hebben in een bericht. Als je merk consistent is op alle sociale mediaplatforms, kunnen mensen je merk sneller herkennen en krijgen ze een beter beeld van wat je te bieden hebt. Daarnaast… zou jij iets kopen van een bedrijf wat je niet vertrouwd? Waarschijnlijk niet, hoeveel zo’n bedrijf ook aan hun social media verkoop doet.

Foto: Pexels, Anna Nekrashevich
Foto: Pexels, Leeloo Thefirst

Hoe kun je merkconsistentie op social media bereiken?

Allereerst is het belangrijk om je merkidentiteit duidelijk te definiëren en vast te leggen in een stijlgids. Hierin leg je verschillende dingen vast. Bijvoorbeeld wat nou eigenlijk jouw visie en missie in (lekker zweverig misschien). Wat is jouw boodschap? Als je dit vastlegt, voorkom je dat je op verschillende platformen opeens verschillende boodschappen gaat communiceren. Ook leg je vast hoe je visuele identiteit eruitziet, welke kleuren je gebruikt, welk lettertype en logo je hebt en welke tone of voice je hanteert. Het visuele gedeelte wordt ook wel een ‘huisstijl’ genoemd.

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat deze stijlgids wordt geïmplementeerd op alle sociale mediaplatforms waarop je actief bent. Dit betekent dat je bijvoorbeeld hetzelfde logo en dezelfde kleuren gebruikt op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Je tone of voice en boodschap moeten ook consistent zijn op alle platforms, zodat mensen je bedrijf herkennen, ongeacht waar ze het zien.

Hoewel een duidelijke merkconsistentie op social media al heel wat waard is, is het natuurlijk helemaal perfect als je overal consistent bent. Dus ook jouw website, nieuwsbrief en andere middelen die jij voor jouw bedrijf gebruikt, moeten duidelijk bij elkaar horen.

Foto header: Pexels, Plann

29-jarige creatieveling die vol enthousiasme deze website onderhoudt en blogs schrijft. Daarnaast ben ik ook nog redacteur bij Bruid & Bruidegom.

Post a Comment