
10 Social media trends die in 2023 groot zullen worden
Wie ooit op zoek is gegaan naar een tool op Instagram posts in te plannen, zal vast en zeker Later kennen. Nu het nieuwe jaar is begonnen, heeft Later een blog gepubliceerd met daarin hun voorspelling voor 10 social media trends die in 2023 groot zullen worden.
1. Minder Copy&Paste
Waar we voorheen niet alleen veel opgeslagen TikTok filmpjes als Reels voorbij zagen komen, zagen we ook nog eens continue dezelfde trends. Trendy geluiden en nummers worden steeds weer opnieuw gebruikt. Voor 2023 voorspelt Later dat dit een stuk minder zal gebeuren. Er gaat meer originele content gemaakt worden. Yay
2. Meer User Generated Content
User Generated Content, ofwel UGC, is het fenomeen waarbij creators content maken voor bedrijven. Een voorbeeld zou zijn dat wanneer ik een reel zou maken waarin ik Later gebruik. Vervolgens repost Later mijn reel op hun eigen account. Voor 2023 voorspellen ze dus in ieder geval dat dit vaker zal gebeuren.
3. YouTube shorts gaan knallen
YouTube shots zijn stiekem al aardig populair! Zelf ben ik er (nog) niet in thuis en was ik ook enorm verrast toen ik zag dat YouTube shorts blijkbaar 30 miljard views per dag genereren. Ik ben benieuwd hoeveel views dat aan het eind van het jaar zijn!
4. AI wordt mainstream
AI (artificial intelligence) is here to stay, en hoe?! Op TikTok zijn al een aantal AI-filters die met de dag populairder worden. Zo was er met kerst nog eentje waarbij je een patroon op het scherm kon tekenen en daar vervolgens een kerstbal van gemaakt werd.
5. Opkomst van LinkedIn Creators
Later windt er geen doekjes om, LinkedIn wordt trending. Het zakelijke platform is allang niet meer zo stoffig als dat het ooit was, maar LinkedIn als the place to be voor 2023 had ik nog nét niet zien aankomen.
6. Keywords op social media
Volgens Later is Google eigenlijk al een beetje outdated, Tenminste, onder Gen z. Vrijwel de helft van deze generatie zoekt namelijk op TikTok en Instagram naar wat ze willen vinden. Het gebruik van keywords in social posts wordt dus steeds meer een must.
7. Content achter gesloten deuren
De term Only Fans zal je vast bekend in de oren klinken. Maar ook op andere platformen kun je na betaling exclusieve content bekijken. Denk aan influencers die hun grootste fans een net wat betere kijk in hun leven willen geven dan 1 vlog per week.
8. Storytelling wordt minder lineair
Een trend die Later al gespot heeft in 2022, zal volgens hen ook aanhouden in 2023: storytelling wordt minder lineair. Hier wordt mee bedoelt dat de clue eigenlijk gewoon wat later komt, dan direct in het begin. Je móet gewoon blijven kijken/lezen voordat je doorhebt waar het over gaat.
9. Minder mensen op Instagram
Instagram heeft zijn beste tijd gehad, vinden vooral veel jongere generaties. Sowieso wordt er (bijna) bij iedere nieuwe update van de app weer geklaagd. Ondanks dat telt Instagram alsnog 1 miljoen actieve gebruikers per maand.
10. Meer transparantie tussen merken en creators
Zoals Later zelf ook schrijft ”exposure doesn’t pay the bills.” Influencer & creators willen geld zien voor hun werk en zijn ook steeds vaker open over wat ze verdienen. Bedrijven die -volgens hen- belachelijke voorwaarden aan samenwerkingen stellen of onderbetalen worden publiekelijk ge-out.
Het originele artikel van Later vind je hier.
Foto: Pexels, Blue Bird